12 maja 2012

Powrót do przeszłości („Wiersze” Jan Brzechwa)


„Wiersze” Jan Brzechwa
wyd. Wilga
rok: 2011
str. 32
Ocena: 6/6


Osobiście uwielbiam bajki, ale niewiele z nich pamiętam z wczesnego dzieciństwa. Wiem, że mama mi czytała. Pamiętam, jak układałam książeczki na półce, gdy już trochę podrosłam. Przez głowę przelatują mi jakieś strzępki, ale nic w pełni. Jedno jest pewne – żadnej bajki nie wyrecytowałabym z pamięci  jak wiersza. O, ale już wiersze, to co innego. One utkwiły mi w pamięci i choć nie wiem, kiedy się ich nauczyłam to niektóre z nich pozostały ze mną do dnia dzisiejszego. Szczególnie upodobałam sobie… Brzechwę. Jakoś tak dziwnie utożsamiam się z tymi, znanymi każdemu maluchowi, wierszykami. Bo kto nie pamięta, jak na tapczanie siedział Leń i nic nie robił cały dzień? Albo jak na straganie wzdychał Seler „A to feler”? No nie mówcie, nie pamiętacie? Niemożliwe J A jak Tańcowała igła z nitką? A opowieść o Siedmiomilowych butach? A Entliczek-Pentliczek? Ooo, a Samochwała? Ta to się dopiero miała. Jak to miło powspominać. Taki powrót do przeszłości, do dzieciństwa, to się każdemu czasem przydaje. Nawet dorosłym… przede wszystkim dorosłym…

Zbiór wierszy autorstwa Jana Brzechwy, wydany w 2011 roku przez wydawnictwo Wilga, jest podstawą, która powinna znaleźć się w każdym domu. Wiersze zawierają w sobie takie pozycje jak Na wyspach Bergamutach, Kwoka, Kaczka dziwaczka, Sójka, Skarżypyta, Pytalski, Globus i wiele, wiele innych, równie znanych i interesujących. Wierszyki nie tylko są przyjemne w odbiorze przez maluchy, ale przede wszystkim są pouczające. Całość napisana została dużą i bardzo czytelną czcionką. Tekst się nie zlewa, każdemu wierszykowi została przypisana taka ilość miejsca, która umożliwia wygodne czytanie. Ich prezentacja również zasługuje na uwagę. Każdy wiersz opatrzony został pięknymi i adekwatnymi do tekstu rysunkami, autorstwa Agaty Nowak. Aż chce się tę książeczkę przeglądać. No i czytać oczywiście. Zdecydowanie warto zaopatrzyć się w tę pozycję. Polecam J.

A grafika... sami zobaczcie:















Za książkę dziękuję Wydawnictwu Wilga

2 komentarze:

  1. mile wspominam z czasów mojego dzieciństwa :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam te wiersze jak byłam mała i oczywiście też bardzo miło wspominam

    OdpowiedzUsuń